Kutna Hora - Reisverslag uit Kroměříž, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu Kutna Hora - Reisverslag uit Kroměříž, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu

Kutna Hora

11 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Kroměříž

het laatste ontbijt in Green hotel in Teplice, we vertrekken tegen een uur of 10 richting Kutna Hora. We nemen de weg richting Praag E 55 en vervolgen via E 65 naar Mlada Boleslav.
Volgens het boek moet deze stad saai zijn en daarom zou indertijd het postkantoor paars blauw zijn geverfd. Haha wat een grap een prachtig postkantoor met slechts heel fijne lichtblauwe accenten. Het Gemeentehuis ziet er ook mooi uit met de sgraffito op de wand. En heel bijzonder zijn de fonteinen die ervoorlangs liggen met " spelende kinderen " erin,
We drinken koffie en vervolgen onze weg naar het Skoda Museum. Even onze auto van zijn geboortestad laten genieten hihi. Hij vond met gemak het adres. We hebben eerst even een paar foto's gemaakt, hopelijk winnen we er nog een leuke prijs mee ;) .

het museum is erg leuk, van Vaclave Klement en Vaclave Laurant. Van fiets waar alles mee is begonnen tot een hele mooie D Vision. Zal altijd wel een droom blijven om deze eens te kunnen rijden. Alles is er aanwezig van alle oude logo's promomaterialen bedenk het maar. We hebben in het restaurant genoten van een heerlijke goulash met spatzle.
daarna op ons gemak door naar Kutna Hora. in de Duitse vertalingen lezen we Kuttenberg. Uitspreken met "oe" . Anders klinkt het natuurlijk heel raar.

Onze Tom TOM weet de weg, maar toch niet het huisnummer schijnt veranderd te zijn, gelukkig heb ik het plaatje van het hotel in mijn hoofd en na een weg om rijden zien we het dan toch liggen. Hotel O Zvonu , we hebben kamer 7 , zelfde nummer als in Teplice. Toeval ?
En een heel mooi uitzicht op de kerk van het Insulinen klooster. tweede etage dus weer voor Jos de koffers omhoog pfff . wat moest ik zonder hem. ( ik denk koffer in auto laten en steeds daar kleren uitvissen of zo haha )
We drinken een wijntje in de bar gaan douchen, oh wat heerlijk, niet meer klauteren uit ons Spa bad zoals in Teplice. Dan eten we ook in het hotel, de eigenaar blijkt echt een heel goede kok te zijn. We eten er forel met knoflook. ( alweer knoflook ) ik had eens op 1 dag 2x knoflooksoep op ;) .

We kijken WK Voetbal Brasil verliest die moeten tegen Nederland zeggen we meteen.

Vreemd toch wel om je aan en uit te kleden voor een raam zo dicht tegenover de kerk. Ach denk ik God heeft me ook naakt geboren zien worden dus wat maakt het uit.

Donderdag 10 juli.
Ontbijt om 9 uur dit tijdstip houden we er maar in het is immers gemakkelijk om te onthouden net of ik aan het werk moet. ;)
Dat heb ik overigens ook nog gedaan maar dat gaf niks in nood moet je iemand helpen al ben je aan de andere kant van de wereld.
Het ontbijt, tja wat zullen we daar nu van zeggen. Voor ons 2 anderhalve tafel vol met eten dachten we dat we het hadden kwam er nog een Spiegelei ook bij. Broodjes jam kaas ham melk vleeswaren, jus doranje , bronwater, chocoladepasta, fruit youghurtjes , nou dat hebben we natuurlijk nooit opgegeten. Maar in ieder geval was er HEEL VEEL KEUS.

Na ontbijt de stad bezoeken. Eigenlijk is het al een paar stappen lopen, voor dat we bij het stenen huis de stenen fontein, zijn. de St Barbara kerk is erg prachtig van buiten nog mooie dan de St Jan in Den Bosch vinden we en ook van binnen is hij mooi maar weer niet zo mooi als de kerk in Dresden. We bezichtigen het Italian Court, met rondleiding in het Duits uitzonderlijk goed. (jaja eens, geen rondleiding in het Tjechisch met een Duitse vertaling op papier. Daarover later meer. )
Het Italian Court was vroeger de plaats waar de munten werden geslaan. De raadszaal ziet er super uit , inspiratie voor ons Dorpshart ;)
Het is droog de zon schijnt niet maar toch is het warm en we lunchen ergens in de stad buiten op t terras. iets met kip en paddenstoelen. dan lopen we teug naar het hotel nemen de auto en rijden naar de bottenkerk in Sedlic , heel bijzonder zeker de kroonluchter. Vlakbij is er nog de Panny Marie Kerk ook Unesco erfgoed, buitenkant is mooi binnenkant valt tegen als we een blik naar binnen werpen. Geen toegangskaartje besluiten we. Voor de St Barbara hebben we al betaald. En je kon er niet eens een kaarsje branden. Als dat wel kon heb ik het nergens gezien.
Vlakbij staat nog de fabriek van de sigaretten van Philip Morris. Er is ook een museum wat gratis toegankelijk is. dat bekijken we ook, gratis en nu we er toch zijn...
In de fabriek kun je enkel rondleidingen krijgen met groepen op je moet vanaf 5 personen zijn.
De expositie is toch ook wel leuk. Em er wordt niets verkocht maar iemand onder de 18 jaar mag er niet in. Toch goed wel.

Dan is het half 4 op 7 km afstand wacht nog kasteel Kacina. Prachtig als we erlangs rijden heeft het grofweg iets weg van Paleis Soestdijk. Nou ja beetje dan. We krijgen de laatste rondleiding van de dag, op papier i Duits en de mevr. Tetterde enkel in Tjechisch. maar wat zo leuk was in dat kasteel dat je soms achter de rode koorden mocht komen, en op een stoel zitten etc.
Waar maak je dat nu mee.
We kregen een tip van andere Nederlanders om ook naar kasteel Zebla te gaan.

maar daarover de volgende x