glasfabriek. - Reisverslag uit Teplice, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu glasfabriek. - Reisverslag uit Teplice, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu

glasfabriek.

08 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Teplice

Zoals gepland zijn we op maandag rond de klok van kwart voor 10 na het ontbijt richting Novi Bor gereden. Onderweg passeerden we Ceska Kamenice, daar staat een mooie barokkapel. We besluiten, er echter voor deze niet op de heenweg mee te pakken maar op de terugweg. Even na Kamenicky Senov, treffen we de eigenaardige rotsformatie de Panska skala. Die bestaat uit duizenden veelhoekige basaltzuilen die op een rij orgelpijpen lijken, ze werden gevormd toen het gesmolten basalt wat zich door de wamte van de aarde naar boven drukte, afkoelde.
Na de fotostop en een klein klimpartijtje over die rots zijn we verder gereden naar de stad Novi Bor al snel valt het kunst glaswerk op in de stad, Echter het is niet daar waar we naar toe willen want de fabriek van Ajeto ligt even voorbij het dorpje Sloup. Het adres , feitelijk de aanwijzing dat we in de buurt van Sloup richting Lindava moesten gaan dan zouden we er komen, kregen wij van Raoul Martin een glaskunstenaar, die in deze fabriek zijn fraaie ontwerpen liet blazen. Zodat het kunstwerk klaar was. Ajeto betekent "klaar" . wat een geluk dat we even moesten zoeken naar de juiste weg, wamt daardoor zagen we wel een heel bijzonder rotsburcht, welke werd bewoond door kluizenaars.
Daar zijn we dus meteen ook maar even opgeklommen, in de hitte van 30 graden. Maar goed toen we doorgereden hadden reden we het dorp uit. Te ver. Wij weer terug en jawel hoor, in een bocht het rode bordje van de fabriek Ajeto. nu was het niet moeilijk meer de weg te vinden en weldra arriveerden we bij de fabriek. Bij een eetcafé wat naast de fabriek was, konden we kaartje kopen voor de individuele rondleiding. We waren er tegen 12 uur maar het was pauze tot half een nog. haha konden we wel lekker brutaal heel dicht bij de ovens komen om Eea te vragen. Even drankje genomen, en om half 1 naar de verdieping hoger, zodat je vandaaruit de glasblazers aan het werk zag. prachtig om te zien hoe het glas tot mooie kunstvormen geblazen wordt.

We rijden nog even door Lindava iets verderop waar inderdaad zoals Raoul mij al vertelde mooie houten huisjes staan. Toen terug naar Novi Bor verder een saaie stad, vinden wij, waar slechts een Chinees restaurant te vinden is...maar En gelukkig heeft de fabriek Ajeto er ook een restaurant, daar eten we heerlijke spaghetti, met knoflook en peperoni met parmezaanse kaas voor slechts 2,75 euro pp. Voor 8,50 hadden we onze buik vol en onze dorst gelaafd.

Op de terugweg bekijken we dan nog de barokkerk in het echt mooie plaatsje Ceska Kamenice met een mooi plein vol met fraaie huizen en bloemen.

Het was een mooie dag en alles van ons vooraf bedachte programma hebben we op ons gemak gedaan.