BATA schoenenmuseum en Openluchtmuseum - Reisverslag uit Kroměříž, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu BATA schoenenmuseum en Openluchtmuseum - Reisverslag uit Kroměříž, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu

BATA schoenenmuseum en Openluchtmuseum

14 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Kroměříž

Wat is Moravië toch een prachtig gebied in Tjechie. Het licht is anders de heuvels zijn anders de ruimte is anders. Kromeriz is een mooie plaats en vandaag zijn we zoals gepland naar Zlin gereden. Daar is de geschiedenis van BATA schoenen begonnen. Erg indrukwekkend, maar voor dat we er waren moest ik eerst nog wel de weg naar het museum vragen snap nl niets van die borden teksten en de Tom Tom had het niet echt als POI ingevoerd , met de naam museum erbij,
Uiteindelijk na vragen bij een mijnheer op het plein voor een groot hotel die me vertelde even verder doorrijden en aan de andere kant dan linksaf. Zoiets verstond begreep ik ervan. Pffff. Wat een moeilijke taal Tjechisch. Maar wel binnen 7 minuten het museum gevonden. Hahah.
En dat museum van BATA was zeer de moeite waard. Ik mag wel zeggen dat de collectie schoenen van over de wereld er groter is dan in het Waaliwijkse schoenenmuseum en dan ook nog de tijdlijn van BATA zelf poehh. Erg indrukwekkend en vooral wat BATA heeft gedaan voor zijn medewerkers, aan arbeidsomstandigheden. Een fietspad aanleggen om veilig bij de fabriek te komen en scholen en Université voor de kinderen. Alles is zeker over BATA ook te vinden via Wikipedia. ;) dus. Het was erg leuk en bijzonder ook om ook Nederlandse reclames in het museum aan te treffen.
Als souvenir krijgt elke bezoeker een kaart zoals de fabrieksarbeiders ook hadden na elke shift moesten zij die afstempelen. haha wij ook natuurlijk bij elke prikklok een stempel halen. Ik heb ze alle 6 gehaald. Binnen 2 en een half uur, hard gewerkt dus op de zondag.

Overigens kun je het beste zien hoe de schoenen precies gemaakt worden in het museum in Waalwijk in het Nedelands schoenen museum. Daar zijn de machines nog in werking op bepaalde dagen. In het BATA museum laten ze een film zien van de fabriek hierover en staan de machines stil.

Daarna zijn we toch om de bijzonderheid naar Roznov Pod Radhostem gereden. Het openluchtmuseum wat het leven in Moravië in beeld brengt van rond 1700 tot 1930 en in het bijzonder van de herders in Walachije die in houten huisjes woonden. We kregen er een rondleiding langs de verschillende molens. En bezochten daarnaast het houten dorp en en Walachijs dorp . Dit openluchtmuseum is zeker de moeite waard om naar toe te gaan als je in de buurt bent.

We kregen van TOM Tom een prachtige route (de kortste ) zowel op de heen als de terugweg, door dorpjes die nauwelijks op de kaart staan. Langs de wegen graanvelden afgewisseld met naaldbossen. Om half 7 best wel laat waren we weer teug in Kromeriz.

Morgenochtend maandag gaan we weer verder met onze rondtoer dan eindigen we in Krumlov
Als extra item wat we niet eerder ingepland hebben bezoeken we Slavkov u. Brna. Oftewel Austerlitz. Je weet wel van die slag om Austerlitz.