Plzen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu Plzen - Reisverslag uit Pilsen, Tsjechische Republiek van jackysmit - WaarBenJij.nu

Plzen

17 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Pilsen

Laatste avond in Cesky Krumlov we eten bij Na Louzi het eten was erg lekker ik had een forel op gekookte aardappelen weer veel te veel natuurlijk en Jos een halve eend.

Er hangen in het restaurant van die vliegenvangers, die we vroeger ook hadden haha van die goeie, plekslierten. ondanks dat ook hier een leuk bord hangt uit de oude tijd verboden over politiek te praten vraag ik toch aan Jos wat de PVDD hier niet van zou vinden. Een sms'je naar Nederland leert ons dat die slierten nog steeds te koop zijn gelukkig.
Op zich is het een leuk restaurant maar over het herentoilet was Jos niet zo te spreken.

Daarna lopen we nog een keer door het burcht complex heen en als we eruit lopen zegt Jos ' het lijkt net of we een sprookje uitlopen' en dat is het inderdaad in de avond als er nauwelijks iemand rondloopt 'als een sprookje. '

Vanochtend, 9 uur ontbijt , eitje erbij! , en we krijgen 15 euro korting van de eigenaar van het Penzion vanwege de overlast van de wegwerkzaamheden ( er werd een nieuwe teerweg aangelegd en we konden daardoor onze auto niet vlak voor de deur parkeren maar 30 meter verderop, en de werkers begonnen in de ochtend al om half 8 ...
Mooi gebaar dat verdient een pluim.

We vertrekken tegen 10 uur naar Plzen. De bussen met toeristen rijden het stadje Cesky Krumlov in. Wat zijn wij blij en gelukkig dat we het ook in de avond hebben kunnen meemaken.
We rijden over binnenwegen met tante Tom Tom zien graan graan en graanvelden en bossen alhoewel die weer minder worden waar zijn de hop gaarden ? De hop hebben we tot nu toe 1 x. Gezien ergens in zuid Moravië . We drinken onderweg lekkere koffie bij Svjek in Nepomuk en arriveren om 13 uur bij het hotel Victoria in Plzen . De auto parkeren we achter het hek op privé terrein.
(In totaal zijn we nu 46 Nederlandse kentekens onderweg tegengekomen, waarvan vandaag een vrachtwagen uit Rijnsburg die er wel de vaart in had, pjeoei ! )

We lunchen in de tuin van het hotel en gaan dan naar de Pilsner Urquell fabriek, de rondleiding begint om 16:15 uur en is in het Engels.

De oude fabriek zien we de nieuwe fabriek, de ijskelders, de flessenband, en we krijgen een Urquell recht uit t vat als de filtering nog niet heeft plaatsgevonden. het is dus net zoals de melk rechtstreeks uit de koe. beetje rare vergelijking maar dan weet je dat het nog niet klaar is. ik moet zeggen, ik heb het zelfs op, dat het een gehele andere smaak heeft dan de Urquell die Jos uit de tap van het hotel kreeg.

Zijn om 6 uur klaar met de rondtoer en wandelen door het centrum mooi raadhuis weer en de Synagoge die is inderdaad echt heel groot.

Tot een volgend verslag
Groetjes van Jacky en Jos.

• 17 Juli 2014 - 22:56

Ina:

Hey Jos en Jacky,

Ik ben vanmorgen al om plekslierten!!! geweest, maar die zijn uit het assortiment bij de action.
    Vorig jaar hadden ze die nog wel maar nu niet meer.
    Wat was er met die wc aan de hand Jos??
    Geniet nog van de laatste vakantiedagen.

groetjes.......

• 17 Juli 2014 - 23:13

Jacky Smit :

Hoi Ina

Ik ga morgen meteen in winkels in Plzen kijken voor plekslierten hoop dat ik ze hier ook vind

En die wc nou dat was een grote "pies lucht " zei Jos. Haha zei ik nu snap ik die plekslierten maar het eten was heerlijk en we zijn niet ziek geworden want dat had natuurlijk ook nog gekund. maar een wc hoort wel schoon te zijn in dergelijke gelegenheden.

• 18 Juli 2014 - 23:27

Jacky :