Prespa meer - Reisverslag uit Peštani, Macedonië van jackysmit - WaarBenJij.nu Prespa meer - Reisverslag uit Peštani, Macedonië van jackysmit - WaarBenJij.nu

Prespa meer

05 Juli 2013 | Macedonië, Peštani

Op donderdag zijn we naar het Prespa meer gegaan met Laletours . Dit was het tochtje wat vorig jaar niet door kon gaan vanwege het slechte weer.
Vanuit Pestani zijn we met Daniël als chauffeur en Kristina als begeleidster met 11 personen via het nationaal park Galicica met een zigzag weg naar het Prespa meer gereden. Het Prespa meer ligt 150 meter hoger dan het meer van Ohrid. Na de koffiepauze aan het Prespa meer zijn we via een zandpad naar ongeveer 7 km naar de oever gereden waar 2 vissersbootjes op de groep lagen te wachten. De vissers brachten ons naar het eiland golem grad wat slangen eiland betekent.
Er komen op het eiland nogal wat waterslangen voor die er hun eieren leggen, en weer het water in kruipen om vissen te eten. Een waterslang is niet gevaarlijk maar als je hem vastpakt dan scheidt hij of zij een geur af als rotte vis.
TJa dat hebben Jos en ik dus maar niet gedaan een slang vastpakken vanwege de stank.
Het Prespa meer is rijk aan plankton en vis wat dus weer inhoudt dat er vele vogels leven zoals pelikanen en aalscholvers.
Ook wonen er schildpadden op t eiland , voornamelijk mannetjes , en het is dan ook een raadsel hoe dit dier zich voortplant ;)
Maar goed deze lieve schildpadden hadden een heerlijk maaltje aan onze lunch , haha de restjes dan hè zoals de schillen van een komkommer.

Op het eiland woonden tot aan 1929 mensen er zijn op dit eiland ook middeleeuwse resten gevonden. Vorig jaar vonden archeologen er nog een skelet van een vrouwtje. Ik vind het wel vreemd dat zij dit zomaar achter hebben gelaten zonder het te beschermen..
Ook komen er jaarlijks onderzoekers naar het golem grad eiland om de populatie van de schildpadden en waterslangen te onderzoeken.

Op de terugweg met de vissers bootjes werd het weer ruw , blij dat ik niet meer (zee)ziek ben geworden.

In de avond hebben we lekker gegeten bij Bane 1 voor Jos een mixed grill ( daar eten we thuis met ons beiden een hele week van ) en voor mij een plescavicka 2 stuks op een bord ;)
Als toetje een cafe Americano , recept van Jos , die het Sonja van Bane 1 heeft geleerd te maken vorig jaar. En erbij een perenlikeurtje Kruscovac.