naar Bitola - Reisverslag uit Peštani, Macedonië van jackysmit - WaarBenJij.nu naar Bitola - Reisverslag uit Peštani, Macedonië van jackysmit - WaarBenJij.nu

naar Bitola

09 Juli 2013 | Macedonië, Peštani

Op maandag 8 juli zijn we naar Bitola gereden. Via Ohrid de dorpen Leskoec, Kosel en Recen, even voorbij Recen missen we een vreemde afslag naar Podmocani, dan maar op de terugweg naar het klederdrachten museum.
Omdat we geen plattegronden hebben van de steden is het soms echt heen en weer rijden en goed kijken op de borden naar de vreemde letters waar we iets kunnen vinden. Maar dat is ook wel weer leuk, op zoek naar de antieke stad Heraclea kwamen we na 3 afslagen op een rotonde al te hebben geprobeerd ineens bij het oorlogskerkhof uit waar duizenden Franse soldaten liggen begraven. ( 1e Wereldoorlog)
Na de vierde afslag geprobeerd te hebben eindelijk een bordje richting de antieke stad met de mozaïeken de mooiste schijnt in dit deel van de wereld. De entree stelt niet veel voor 100 Denar pp (1 euro en 60 eurocent) maar om foto's te mogen maken moet je wel 300 extra betalen, en om te filmen moet je dan 500 Denar betalen. Omdat de kassier dat toch wel erg veel vond hoefden we maar 300 extra te betalen om te mogen filmen en fotograferen.
Waarom is het bij dergelijke opgravingen toch altijd bloedheet? Geen zuchtje wind en geen spat schaduw was er. Na een uur hadden we het er wel gezien en gingen we op zoek naar het centrum van Bitola!
Met de rijkunst van Jos en het borden lezen van mij was dat snel gevonden. De auto parkeren we gratis vlakbij een restaurant waar ze schrik niet Amstel bier verkopen.
We lopen naar de klokkentoren door de beroemde wandelstraat 'Shirok Sokak '
De oude bazaar een paar moskeeën en we concluderen dat Bitola toch een vriendelijker plaats is om in rond te lopen dan Debar.
Begin van de middag half 2 of zo eten we pizza's met een cola en bitter Lemon en zijn 500 Denar kwijt. Zo is vakantie vieren nog eens leuk!
In de miezer lopen we terug naar de auto. Op weg naar het klederdrachten museum in Podmocani. Alweer die gekke afslag gemist. De weg ziet er daar vreemd uit dus rest ons niet anders dan keren op de autoweg. Gelukkig kunnen we rechts een boerenlandweggetje in rijden dus dat is dan geen probleem. 12 km rijden we dan richting Prespa meer, aan de andere kant dus van het meer waar we eerder waren met de excursie naar golem grad , het slangeneiland.
Als we de auto geparkeerd hebben bij het museum lijkt het gesloten( maandag?) maar al snel komt er een mijnheer naar ons toegewandeld met de sleutel. Yess dat is mooi werk 100 Denar pp en een privé rondleiding in gebrekkig Engels. helemaal dolblij dat we vanuit Nederland zijn museum met privé collectie met klederdrachten uit geheel Macedonie kwamen bezoeken. Officieel mag je er geen foto's maken stond er boven de deur , maar hij wilde juist dat we foto's maakten. En we moesten in het gastenboek schrijven alleen Kaatsheuvel was niet genoeg er moest Holland bij geschreven worden,
Deze bewaarde schat was toch wel de verrassing van de dag! Met als toetje een zachte rakija, zelfgestookt denk ik.

Doorgereden naar Struga, waar het had geregend, en de lucht weer net zo bewolkt was als vorig jaar. We hebben opnieuw geen geluk met het weer in Struga, het water vanuit het meer van Ohrid, stroomt de rivier de Drim in helaas weer sombere foto's ervan.
In Ohrid tanken we de autotank vol die bijna leeg was, we zijn 2000 Denar kwijt. Leveren de auto in bij Dimitri en kijken terug op 2 hele mooie dagen in Macedonië.

• 09 Juli 2013 - 17:04

Ina Vos:

Hey Jos en Jacky,

Op afstand genieten wij ook van jullie vakantie.
    Hier is het ook mooi weer.
    Tot het volgende verslag......

groetjes, Ina